STRONA GŁÓWNA      ZARZĄD       KSRG
O JEDNOSTCE       PATRON       KONTAKT
WIZYTA W HOLANDII

W dniach 06 – 09. 09. 2007 r. delegacja tarnowskich strażaków w składzie: Zygmunt Bawoł, Jan Czech, Roman Susczyk, Waldemar Lake, Waldemar Stanik, Grzegorz Podwysocki, Józef Bańkowski, Jan Buchta i Dominik Zoglowek gościła w holenderskim mieście Noordweikerhute na zaproszenie tamtejszej Brandweery. Przejazd sfinansował znany już tarnowianom Fred Droog (honorowy członek naszej jednostki), natomiast cały pobyt i wszystkie atrakcje tamtejszy burmistrz.

W pierwszy dzień pobytu po zakwaterowaniu w hotelu i krótkim spotkaniu przy kawie u Freda w domu udaliśmy się nad morze oddalone o około 5 km. Na godzinę 18.00 byliśmy zaproszeni do strażaków na uroczystą kolację, zwiedzanie remizy i pokaz sprzętu w jaki wyposażone są jednostki z sąsiednich gmin. Drugi dzień pobytu rozpoczął sie od śniadania w hotelu, po którym nastąpiło powitanie naszej delegacji przez burmistrza w tamtejszym ratuszu. Burmistrz przyjął nas w sali rady gminy, oprowadził po urzędzie i zaprosił na wspólną kawę w ratuszowej restauracji. Następnie udaliśmy się do Den Hag, gdzie mogliśmy się zapoznać z funkcjonowanie tamtejszego centrum zarządzania policją, strażą pożarną i pogotowiem ratunkowym. Mogliśmy także zobaczyć policyjne centrum monitoringu, gdzie na 9 stanowiskach obserwowany był podgląd z 470 kamer rozmieszczonych na terenie miasta. Polscy policjanci mogliby tylko pozazdrościć wyposażenia jakim dysponuje holenderska Polite. W siedzibie policji zaproszeni zostaliśmy na obiad. Następnie zwiedziliśmy nadmorskie kurorty i molo, po czym udaliśmy się do zawodowej straży w Den Hag. Dowódca straży oprowadził nas po jednostce i zapoznał nas z jej funkcjonowaniem. Sprzęt, który znajdował się na wyposażeniu tej jednostki zrobił na nas niesamowite wrażenie. Po powrocie do Noordweikerhut spotkaliśmy się z tamtejszymi strażakami i ich rodzinami na uroczystym grillu, który uatrakcyjnił występ zaproszonego chóru składającego się z 40 marynarzy. O godz. 22.00 udaliśmy się do centrum na pokaz sztucznych ogni podczas trwającego festynu. W trzecim dniu mogliśmy zwiedzić zabytkową wioskę (skansen) i pokaz różnego rodzaju rękodzielnictwa. O godz. 14.00 przyjechaliśmy do miasta Ede do centrum szkolenia p.poż. i bhp RICAS (www.ricas.nl). To co tam zobaczyliśmy było dla nas wielkim szokiem. W zainscenizowanych pomieszczeniach hotelu, szpitala biura, więzienia, stacji benzynowej i sklepu można było gasić prawdziwe pożary. Mieliśmy możliwość zademonstrowania naszych umiejętności podczas gaszenia pożaru i ratowania ludzi z palącego się hotelu. Na specjalnych stanowiskach każdy z nas mógł ugasić pożar gaśnicą śniegową, proszkową i pianową. Kolejną atrakcją tego dnia było zwiedzanie Amsterdamu i tamtejszego więzienia. W czwartym dniu po śniadaniu spotkaliśmy się w straży na kawie, przy której podziękowaliśmy za tak atrakcyjne i serdeczne przyjęcie. Po 12 godzinach podróży wróciliśmy do naszej szarej rzeczywistości.

Podczas wielu spotkań ze strażakami, mieliśmy możliwość zapoznania sie ze sprzętem jakim dysponują jednostki, jak również z zasadami na jakich funkcjonuje ochrona p.poż. w Holandii. Wymieniliśmy się różnego rodzaju gadżetami. Holenderscy strażacy zapewnili nas o chęci kontynuacji współpracy z naszą jednostką. Naszej wizycie towarzyszył reporter holenderskiego portalu internetowego, gdzie można zobaczyć zdjęcia z pobytu (www.112bollenstreek.nl) Wniosek nasuwa się jeden, że wiele jeszcze musi upłynąć wody nim dogonimy Europę, do której podobno należymy.